Thursday, January 20, 2011

sisa terakhir di UKM...

Assalamualaaikum.....w.b.t.( jawab salam wajib, x jawab dosa)


  1. Alhamdulillah...syukur pada Allah..kerana memberi peluang kepadaku utk terus menuntut ilmu...di dunia ini untuk bekalan hidup di akhirat..
  2. sedar-xsedar..dah tiga tahun aku kat universiti kebngsaan malaysia..serious...rase cam kejap jew masa ibarat emas nie berlalu..tp..sehingga ke hari ini..emas tu aku buang cam tu jew..sedar2 dah nak abis, tak lama lagi nk hantar tesis, pastu  praktikal kat pejabat Felda Wilayah Terengganu darul iman, pas tu nak g tauliah SUKSIS kat UTM skudai, pas tu insya Allah konvo, pastu kerja, pastu kawen, pastu ade anak, pastu..pastu..pastu..(bnyk nye pastu,,x tau pastu apa lagi..)huhuhuhu
  3. emm..rase cam bnyk ilmu yg dah beljar ( rase jew ek) . yer la dah lama kot aku belajar dr umor 4 taun kenal ABC, 123, alif ba ta,..pastu masuk darjah 1-6, belajar 'what is your name'? My name rosmanora..ayat simple..tu pon kira ilmu tau..pastu masuk tingkatan 1-5 mcm2 belajar...beljar sains, add mat, belajar kejuruteraan, macam2 la..p ape yg paling best time nie..dapat belajar bercinta..ilmu gak tu...hehhehe..after that, masuk form 6..belajar cara nak berniaga, belajar kenal dunia dan di ajar camne  meyelongkar  bumi and so on...ilmu gak kan...
  4. dulu, kononlah xnk masuk U..cakap kat mak,,..x nk masuk form six.xde klss...alih2 kena paksa(padam muka aku) ..sampai mak aku tolong anta g sek..time tu mak ai malu giler kat ckg2 dgn kengkawan..yer la..dah la besar,p masih lagi suh mak anta sek....
  5. P bila pikir2 balik, berbaloi sangat masuk form six dulu.lau bkn kerana f6..rasenye x dapat  aku rase menjalani hidup di universiti..tulah alhamdulillah..dah rezekikan.. hah, nk citer sal universiti...sebelum daftar masuk ukm, hati ini tersangat teruja nk jadi pelajar universiti...nk tgok camne la universiti..(yer la ak org kmpg, x penah tengok pong u..hehhe)..bila daftar masuk, aku di campakkan kat zaba...time tu nasib baik my friend d..p dier dah tahun 2 time tu..dia lah banyak tolong aku..tunjukkan fak, tunjukkan toilet, jalan dan PTSL..huhuh..cdeh wei.aku xtau pe2.bab ak nie second intep...buwekk..
  • P/s: rase msih lum terlambat nk ucap TQ VM to my friend suliza hassan..
  • then, bermulalah hidup aku sebagai seorang pelajar universiti..masa mula2 masuk kelas..diam jek aku..yer la..x kenal kawan2..nk ckp pun segan jekk..tp first tu,ade gak bebudak yg tinggal di pantai timur tegur aku..time tu..serios, cam cdeh jek..dalam hati duk fikir..'sampai atie, ank kawn dgn aku" ( nk nangis pon de). bila nk balik ke kolej..tempat nk tunggu bas pulak x tau..dtg tadi dgn bas...nk balik x ingat bustop mana satu..zon 2 punya hal..time tu ade la kwn kelas aku..budak zaba, depan bilik aku tolong tunjuk..tempat tugu bas..nasib baik..time tu ade dier..
  • p/s: nie pun rase cam belum terlmbt nk ucap terima kasih bab, kau yg first time tegur aku..Azlin syafina..lau kau x ingat xpe..tp aku akn ingat jasa kau tu sampai bila2..
  • masuk taun dua, dah ramai ckit kawan..kawan satu sains politik ( laki/pompuan), kawan satu suksis (L/P) kawan2 senior, kawan atas kawan, kawan dalam talian dan kawan luar kawasan...org cakap..kawan biar beribu..bercinta biar satu...(tp aku pasang dua time nie).dah 2 taun kat cnie, banyak menda yg aku belajar, banyak ilmu politik yg aku tahu ( lau korg tnya xtau dpt jawab x)..banyak org dan bermacam ragam yg kita blh tngok...semuanya free di depan mata..mase nie jugak aku blh belajar kenal KL..x tipu korg..mmg best jd budak u..
  • tp ade gak x best, x best sebab kwan yg kiter baik selama 2taun nie, masam muka dgn kiter,..time tu xtau ape salah kiter..tanya..dia apa salah kiter..dier wat boduh jew.. x nk  jawab(pe lagi kes ego la nie)....first tu..terasa la jugakkan..tp bila dah lama2..aku fikir, apa pasal aku kena fikir sal org..dah dier xnk kawan..lantak ah..bukan aku kena mintak duit dgn kau pong lau nk makan...hoho..lau kau xnk kawan..x kisah pon..bukan glemer pon lau kawan dgn kau kan..bila aku kwn dgn kau..aku rase cam......( xleh ckp nati terasa,p lau terasa gak nk wat gamne..aku ckp yg betul,,xsuka hipokrit)..( sori, emo ckit)..huh..suh suh..pegi main jauh2..dah tak nk pikir sal kau..
  • Ok..nie paling best, dah masuk taun 3..lagi pon sekarang nie last sem, last year, last suksis, last jumpa kawan2, last main2, last jalan2, last shopping sakan x ingat dunia, (sbb time nie duit masuk walau xkeje).past nie dah kena kurangkan semua..p sedikit sedih la last sem nie...sedih sbb pas nie kena berpisah dgn kengkawan baik, kengkawan yg x berapa baik, dan kengkawan yg x baik langsung..selain tu berpisah dgn musuh ketat, musuh longgar, dan musuh yg xde tali tangsung nk ikat...hehehheh..tp xpe..itulah lumrah alam, setiap pertemuan pasti ade perpisahan. (tp xrase sedih nk berpisah dgn lecture, xtau kena).
  • kenangan paling manis berada di u: dapat masuk suksis, dapat elaun, dapat belajar politik, dapat banyak kawan 
  • masuk suksis dapat mendisiplinkan diri aku yg krg berdisiplin..apa x nyer, time sek dulu ponteng jek keje..suksis bnyak sebenarnya mengajar aku erti hidup yg sebenar.mcm2 aku lalui dgn suksis..dr gembira, sedih, suka duka..semua bersama..pas nie susah dah nk cari pengalaman sehebat suksis..( ececece..betul x tipu..lau x caye cuba masuk suksis..rase sendiri apa yg ade dlm nye..) lagi yg paling manis dapat jadi naib presiden suksis..( bkn giler kuasa ek)..sebahagian dr kerja..yg kita akan buat sebaiknya,,sebab kita di beri kepercayaan utk jd pemimpin..(manis gak kan)
  • kenangan terpahit: terpaksa tambah musuh dalam selimut...walaupun sebelum nie ak x penah bermusuh dgn sape2





  • so..tu la antara kisah2..aku menjadi budak u..masa first sampailah tinggal baki beberapa bulan jew lagi..tp ape yg penting..aku kena ciapkan tesis aku yang bertajuk."senario politik dalam masyarakat felda: kajian di FELDA CHALOk"( felda kg aku nie)huhuhu..masih lagi dalam prose menyiapkan...dan tengah bertungkus lumus mencari bahan...tinggal lagi 2 bab utk di ciapkan..walaupun 2 bab tp aku rase memerlukan masa yg secukupnya...tarikh submit tesis: 18 April 2011...doakan aku ciap cepat2 ek..
  • P/s: Doakan semoga aku selamat dunia dan di akhirat..Amin






1 comment:

  1. saya sukala ba bnda2 mcm ni,saya tak bleh nak tulis cm ni.huhu.kenangan mmg banyak.asa mcm nak kenal awak lebih arapat lagi.boleh kongsi ilmu

    ReplyDelete